مهارت های نرم در رزومه کدامند؟

 منظور از مهارت نرم در رزومه چیست؟ و چرا مهم است؟

مهارت‌های نرم، مهارت‌های غیر فنی و انتسابی هستند که نحوه کار و تعامل شما با دیگران را توصیف می‌کنند. برخلاف مهارت های سخت، آنها لزوما چیزی نیستند که در یک دوره آموزشی یاد بگیرید، مانند تجزیه و تحلیل داده ها یا برنامه نویسی. در عوض، آنها منعکس کننده سبک ارتباطی و اخلاق کاری شما هستند. مهارت‌های نرم بخش مهمی از بهبود توانایی فرد برای کار با دیگران است و می‌تواند تأثیر مثبتی بر پیشرفت شغلی شما داشته باشد. اگر صاحب یک کسب و کار کوچک یا خوداشتغال هستید، مهارت های نرم می تواند به شما در یافتن، جذب و حفظ مشتریان کمک کند.

بیش از 61% از متخصصان معتقدند مهارت های نرم در محل کار به اندازه مهارت های سخت مهم هستند. واضح است که مهارت های نرم بیش از همیشه مورد تقاضا هستند.

12 مورد از بهترین مهارت های نرم که باید در رزومه خود ذکر کنید

در حالی که مهارت های سخت شما را واجد شرایط شغلی می کند، مهارت های نرم شما ویژگی هایی هستند که شما را از سایر نامزدها متمایز می کنند. برای بسیاری از مشاغل، داشتن مهارت‌های نرم قوی ضروری است، به ویژه در موقعیت‌های مواجهه با مشتری. در واقع، مطالعات نشان می‌دهد که اکثر مدیران استخدام، مهارت‌های نرم را هنگام استخدام برای یک موقعیت ضروری می‌دانند. در اینجا برخی از با ارزش ترین مهارت های نرم که باید در رزومه خود بگنجانید آورده شده است:

ارتباط کلامی و نوشتاری

اینکه بتوانید ایده های خود را به وضوح منتقل کنید، تقریباً برای هر شغلی یک مهارت مهم است. حتی اگر به طور منظم با افراد رو در رو کار نمی کنید، مهارت های ارتباطی قوی می تواند به شما کمک کند تا ایده های خود را به همکاران ارائه دهید و برای افزایش حقوق یا ارتقاء شغلی مذاکره کنید. در واقع، مهارت های ارتباطی در طول زمان اهمیت بیشتری خواهند یافت. بر اساس یک نظرسنجی اخیر، مدیران استخدام بر این باورند که با پیشرفت هوش مصنوعی و اتوماسیون، مهارت‌های ارتباطی مهم‌تر می‌شوند. اگر مهارت های ارتباطی خوبی دارید، باید آنها را به طور برجسته در رزومه خود قید کنید، به خصوص اگر برای یک شغل خدمات مشتری رزومه می نویسید.

کار گروهی

مشاغل بسیار کمی وجود دارند که نیازی به کار با افراد دیگر نداشته باشند. حتی کار از راه دور معمولاً به نوعی از همکاری آنلاین نیاز دارد. کارفرمایان می‌خواهند قبل از استخدام مطمئن باشند که می‌توانید در یک تیم به طور موثر عمل کنید. در رزومه خود به آنها نشان دهید که می توانید در یک محیط تیمی پیشرفت کنید. نمونه هایی از کارهایی را که تا حدی به لطف مهارت های کار گروهی عالی خود انجام داده اید به نمایش بگذارید تا کارفرمایان در استخدام شما اطمینان بیشتری داشته باشند.

Soft Skills in CV | مهارت های نرم در رزومه
مهارت های نرم در رزومه

تطبیق پذیری و انعطاف پذیری

پس از تغییر گسترده از کار حضوری به سمت کار از راه دور و ترکیبی، سازگاری به یکی از با ارزش ترین مهارت های نرم برای داوطلبان در سال 2023 تبدیل شده است. به طور فزاینده ای مهم است که به کارفرمایان نشان دهید که می توانید با تغییرات سریع همراه باشید و در روش کار خود انعطاف پذیر باشید. کارفرمایان بالقوه را با نشان دادن اینکه چگونه خود را با شرایط جدید یا الزامات کاری وفق داده اید و توانسته اید در میان این تغییرات پیشرفت کنید، تحت تاثیر قرار دهید.

یکی از راه‌های نشان دادن سازگاری خود در رزومه، برجسته کردن مهارت‌های جدیدی است که برای رویارویی با چالش های اخیر کسب کرده‌اید.

حل مسئله

صرف نظر از صنعت شما، مهارت های حل مسئله برای مقابله با موانعی که در حین کار با آن مواجه می شوید مفید است. اگر کارفرمایان بدانند که شما یک حلال خوب مشکل هستید و قادر به حل مسائل به تنهایی هستید (چه کوچک و چه بزرگ)، پس نگرانی کمتری برای آنها وجود دارد. با درج مسائلی که در محل کار با آن مواجه شده اید و نحوه حل آنها، بر مهارت های حل مسئله خود در رزومه خود تأکید کنید.

صبر ( از گسترده ترین مهارت های نرم در رزومه)

صبر یک مهارت نرم مطلوب در طیف وسیعی از زمینه ها است. از تعامل با مشتریان و آموزش کارمندان جدید گرفته تا انجام کارهای طولانی و پیچیده مانند ویرایش ویدیو یا مذاکره در معاملات تجاری، صبور بودن کار را آسان‌تر می‌کند. صبر خود را در رزومه خود با به نمایش گذاشتن پروژه ها یا وظایفی که به سطح بالایی از پشتکار، توجه یا درک نیاز دارند، نشان دهید.

خلاقیت

خلاقیت تنها یک مهارت مفید برای افرادی نیست که در زمینه هایی مانند طراحی کار می کنند. توانایی تفکر خلاق، شما را به حلال مشکلات مؤثرتری تبدیل می‌کند و به شما امکان می‌دهد تا ایده‌های نوآورانه‌ای را در محل کار ارائه دهید، بدون توجه به صنعتی که در آن هستید. خلاقیت خود را در رزومه تان با برجسته کردن رهبری پروژه های جدید، ابداع روش، استراتژی یا محصول جدید و یا کشف یک راه حل خلاقانه برای مشکلی که کشف کرده اید، نشان دهید.

اخلاق کاری و وجدان کاری

اگر یک چیز وجود داشته باشد که همه کارفرمایان ستایش کنند، اخلاق کاری است. کاندیداهایی که دارای اخلاق کاری قوی هستند به احتمال زیاد در نقش خود برتر هستند، به موفقیت های بالایی دست می یابند و در پست های مدیریتی رشد می کنند. کارفرمایان همچنین می توانند با دانستن اینکه شما کار خود را بدون نیاز به نظارت یا مدیریت خرد زیاد انجام می دهید، آسوده خاطر باشند.

مطالعات نشان می دهد که مدیران استخدام به قابلیت سختکوشی و مسئولیت پذیری بیش از سایر مهارت های نرم اهمیت می دهند. این باعث می شود اخلاق کاری یکی از مهمترین ویژگی هایی باشد که باید در رزومه خود نشان دهید. با ذکر مسئولیت‌های اضافی که در محل کار بر عهده گرفته‌اید، پروژه‌هایی که هدایت کرده‌اید یا اینکه چگونه به یک هدف خاص دست یافته‌اید، اخلاق کاری قوی خود را به کارفرمایان نشان دهید.

مهارت های بین فردی

مهارت های بین فردی به شما کمک می کند تا روابط مثبت با همکاران و افرادی که در محل کار با آنها روبرو می شوید ایجاد کنید. این دسته از مهارت ها، توانایی شما را برای همکاری در یک گروه و کمک به یک محل کار سالم و سازنده را تعیین می کند. مهارت های بین فردی شامل بسیاری از مهارت های اجتماعی مختلف است، مانند:

Sof skills in CV | مهارت های نرم در رزومه
مهارت های نرم در رزومه
  • هوش هیجانی
  • ارتباطات
  • مورد اعتماد و معتمد بودن
  • رهبری
  • نگرش مثبت
  • مذاکره
  • گشودگی نسبت به بازخورد و پذیرش انتقاد
  • همدلی
  • کار گروهی

با نشان دادن این مهارت ها در رزومه خود، به کارفرمایان نشان می دهید که مهارت های بین فردی لازم برای یک کارمند موفق را دارید.

مدیریت زمان

داشتن مهارت های خوب مدیریت زمان به شما کمک می کند تا کار خود را به طور موثر تکمیل کنید، ضرب الاجل ها را رعایت و سازماندهی کنید.  کارفرمایان دوست دارند ببینند که کاندیداها دارای مهارت های مدیریت زمان هستند زیرا به این معنی است که شما می توانید در عملیات روانی کسب و کار سهیم باشید. با نشان دادن توانایی های زیر به کارفرمایان نشان دهید که مهارت های مدیریت زمان خوبی دارید:

  • سابقه بی عیب و نقص از تکمیل وظایف در مهلت های تعیین شده
  • توانایی انجام چند کار به طور موثر
  • مهارت های سازمانی موثر

چند وظیفه ای یا قابلیت انجام چندین کار به طور همزمان

توانایی انجام چندین کار به طور همزمان یک مهارت نرم با ارزش برای بسیاری از مشاغل مختلف است. از کار اداری گرفته تا خدمات غذا، کارفرمایان همیشه به نامزدهایی علاقه مند هستند که مهارت های چندوظیفه ای قوی دارند. برای جلب توجه کارفرمایان، توانایی خود در انجام چند کار را به وضوح در رزومه خود ذکر کنید. همچنین باید به آن‌ها نشان دهید که می‌توانید وظایف خود را به نحو احسن انجام دهید و با مثال‌هایی در بخش تجربه کاری خود، خواسته‌های یک روز پرمشغله را کنار بگذارید.

رهبری

چه در پست مدیریت کار کنید یا فقط بخواهید عضوی ارزشمند از تیم خود در محل کار باشید، مهارت های رهبری خوب برای پیشرفت شغلی شما ضروری است. کاندیداهایی که توانایی خود را در رهبری دیگران نشان می دهند، توسط شرکت ها بسیار ارزشمند هستند زیرا می توانند به هدایت کل تیم به سمت موفقیت کمک کنند. به علاوه آنها مدیرانی ایده آل می سازند.

توجه به جزئیات

توجه به جزئیات مهارتی است که می توانید تقریباً در هر شغلی از آن استفاده کنید. کارمندانی که به جزئیات توجه زیادی دارند، کار قابل اعتماد تولید می کنند و به مدیریت خرد کمتری نیاز دارند. این امر کار را برای همکاران آن ها آسان تر می کند.

سوالات متداول مهارت های نرم در رزومه:

1. آیا یادگیری مهارت های نرم آسان است؟

اندازه گیری مهارت های نرم از نظر کمی سخت است. در حالی که مهارت‌های سخت اغلب قابل مستندسازی و تسلط هستند، مهارت‌های نرم نیازمند تلاش و تمرین مکرر برای شکل‌گیری عادات و تغییر رفتار هستند. به همین ترتیب، رهبری و مهارت‌های ارتباطی، به یک‌باره شکل نمی گیرند.

2. آیا مهارت های نرم به طور طبیعی به دست می آیند؟

مهارت های نرم آن دسته از مهارت هایی هستند که به طور طبیعی، انتسابی و منحصر به فرد کسب می شوند، و نه مانند مهارت های سخت از طریق تجربه عملی و یا آموزش. مهارت های نرم شامل رهبری، ارتباط موثر، کار تیمی، مدیریت زمان، انگیزه و سازگاری است.

3. اهمیت مهارت های نرم چقدر است؟

مهارت‌های نرم تقریباً در تمام سازمان‌ها حیاتی هستند. رفتارهای تیمی، مهارت‌های مدیریتی، قابلیت‌های ارتباطی، حل مسئله، تصمیم‌گیری گروهی، اثربخشی شخصی، قضاوت عاطفی، دیدگاه‌ها، پاسخ و استفاده از قدرت، حل تعارض و موارد دیگر از جمله مهارت های نرم هستند.

4. محدودیت های مهارت های نرم کدامند؟

اگرچه این مهارت ها ارزشمند هستند، اما مهارت های نرم همیشه برای به دست آوردن شغل شما کافی نیستند. برخی از صنایع به صلاحیت ها یا تجارب رسمی بیشتری نیاز دارند. بدون این پیش نیازها ممکن است مهارت های نرم شما کافی نباشد.

5. چرا مهارت های نرم در کار گروهی اهمیت زیادی دارند؟

مهارت‌های نرم مانند مهارت‌های ارتباط مؤثر و همکاری، مؤلفه‌های حیاتی موفقیت تیم هستند. مطمئن شدن از همسو بودن همه اعضای تیم در اهداف و مسئولیت‌ها بسیار مهم است. همچنین توانایی رهبری، پذیرش نظرات و شنیدن فعال و تفکر و تحلیل از سایر مهارت های نرم مورد نیاز در کار تیمی و گروهی هستند..

6. مهارت های نرم مهمتر هستند یا مهارت های سخت؟

مهارت‌های سخت به کارفرما کمک می‌کند تا نامزدهایی را که روی کاغذ خوب هستند شناسایی کند. در حالی که مهارت‌های نرم نشان می‌دهد که کدام یک از این نامزدها واقعا خوب هستند. این بدان معناست که ترکیب خوبی از مهارت های سخت و نرم ضامن موفقیت شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید