نکات رزومه نویسی و ترفندهایی که باید بدانید

 مهم ترین نکات رزومه نویسی که به شما در دریافت شغل کمک میکند

قبلا به این حقیقت اشاره کرده بودیم که به طور متوسط، مدیران استخدام تنها حدود شش ثانیه را صرف بررسی رزومه شما می کنند. ممکن است شما در حال حاضر اصول اولیه چگونگی نگارش رزومه را بدانید، اما اگر می خواهید در سال 2023 استخدام شوید، رزومه شما باید از بقیه متمایز باشد. برای کمک به شما در انجام این کار، در اینجا ما توصیه ها و نکات رزومه نویسی را برای کمک به شما بیان می کنیم تا بتوانید با در کنار هم قرار دادن آنان رزومه ای بنویسید که مدیران استخدام نتوانند در برابر آن مقاومت کنند.

اگر به دنبال یافتن شغل ایده آل خود در کشوری انگلیسی زبان هستید، رزومه شما باید بیش از “خوب” باشد و قادر باشد کارفرمایان را تحت تاثیر قرار دهد.

نکات رزومه نویسی که باید حتما رعایت کنید

Resume Tips | نکات رزومه نویسی
ترفندها و نکات رزومه نویسی

پس از بررسی فراوان، ما لیستی از نکات و ترفندهای نوشتن رزومه را جمع آوری نموده ایم. در زیر به این موارد بدون هیچ ترتیب خاصی، پرداخته ایم:

1. رزومه خود را مختصر نگه دارید

مدیران استخدام افراد پر مشغله ای هستند. یک راه برای اطمینان از اینکه انها تمام اطلاعات مربوط به رزومه شما را می خوانند این است که محتوای خود را مفید و کوتاه نگه دارید. حین نگارش رزومه فقط بر روی مهمترین دستاوردهای خود تمرکز کنید. تا حد ممکن اطلاعات را فشرده کنید و کلمات غیر ضروری را حذف کنید. ارائه جزئیات بیش از حد در رزومه کاری، مدیر استخدام را گیج کرده و تمرکز او را از بین می برد. یک مدیر گیج و نامتمرکز بسیار کمتر احتمال دارد که درخواست شما را به یاد داشته باشد و با شما تماس بگیرد.

2. شرح شغل را با دقت خوانده و کلمات کلیدی را بیابید

بهترین راه برای شروع رزومه نویسی، بررسی شرح شغل برای موقعیتی است که شما می خواهید به دست بیاورید. به طور معمول، کارفرمایان مهارت ها، تجربه و استعدادهای دقیقی را که می خواهند هر نامزد به طور مستقیم در شرح شغل داشته باشد، فهرست می کنند. همانطور که رزومه خود را می نویسید، به کلمات کلیدی که در توضیحات مشاهده می کنید توجه داشته باشید. تا انجا که می توانید بسیاری از این کلمات کلیدی را برجسته کنید تا به کارفرمایان نشان دهید که شما کاندیدای مناسبی برای این موقعیت هستید.

3. برای الهام گرفتن سایر نمونه های رزومه را بررسی کنید

مطمئن نیستید که چه نوع اطلاعاتی را در رزومه خود قرار دهید؟ خوشبختانه، منابع زیادی به صورت انلاین وجود دارد که می توانند به شما کمک کند. بررسی نمونه های رزومه نوشته شده توسط افراد دیگری که در صنعت شما کار می کنند و نکات رزومه نویسی که توسط آن ها راعایت شده، یک راه مفید برای شروع فرایند نوشتن رزومه است و دقیقا به شما نشان می دهد که چه چیزی باید در رزومه خود قرار دهید. علاوه بر این، نگاه کردن به نمونه ها به شما این ایده را می دهد که چقدر رسمی باید رزومه خود را بسازید و چگونه هر بخش را چارچوب بندی کنید.

4. استفاده از افعال کنشی و فعال برای نشان دادن مهارت های خود

اکثر جویندگان کار، لیست وظایف رزومه شغلی خود را با عباراتی مانند “مسئول” شروع می کنند. اگرچه این عبارات خوب هستند، اما برای توصیف انچه که شما واقعا در محل کار به دست اورده اید، دقیق و واضح عمل نمی کنند. در عوض، شما باید شرح وظایف رزومه خود را با افعال کنشی شروع کنید که دستاوردهای شما را برجسته می کند. قدرت این کلمات کمک خواهد کرد بخش تجربه رزومه کاری خود را موثرتر بنویسید.

به سادگی با اضافه کردن افعال کنشی و فعال، رزومه شغلی شما چشمگیرتر به نظر می رسد.

5. اطلاعات کلیدی را در یک سوم بالای رزومه خود قرار دهید

در حالت ایده ال، هنگامی که برای شغلی درخواست ارسال می کنید، مدیر استخدام با دقت رزومه شما را بررسی می کند. با این حال، در واقع در اغلب موارد این اتفاق نمی افتد. اکثر مدیران استخدام فقط یک سوم بالای رزومه شما را می خوانند. اگر توجه آن ها را جلب نکنید، آن ها سایر اطلاعات شما را به سرعت مرور میکنند و توجه متمرکز به این بخش ها نشان نخواهند داد. ترفند ما در این بخش از نکات رزومه نویسی ساده است: اطلاعاتی را که واقعا می خواهید کارفرمایان ببینند در بالای صفحه قرار دهید.

به عنوان مثال، اگر شما به تازگی فارغ التحصیل شده اید، تحصیلات شما احتمالا بزرگترین نقطه قوت شما است. در این مورد، بخش آموزش خود را در بالای صفحه قرار دهید تا مطمئن شوید که کارفرمایان آن را می بینند. به این ترتیب، مدیران استخدام یک ایده کلی از اینکه چرا شما یک نامزد عالی برای این موقعیت شغلی خاص هستید، حتی بدون خواندن تمام رزومه، دریافت می کنند.

از ساخت هدر طویل برای رزومه خود بپرهیزید، چرا که شانس دیده شدن سایر اطلاعات رزومه را کاهش میدهد.

6. افزودن داده های کمی برای بیان اثرگذاری

یکی از بهترین ترفندها و نکات رزومه نویسی برای داشتن رزومه چشمگیر این است که اطلاعات و اعداد کمی را در بخش تجارب کاری خود ارائه دهید. به جای اینکه فقط بگویید سود شرکت و یا کارایی خود را افزایش داده اید، با اضافه کردن داده هایی که تاثیر دقیق شما را نشان می دهد، این مورد را ثابت کنید. به عنوان مثال قید کنید که چند نفر را آموزش داده اید؟ فروش را با چه درصدی افزایش داده اید؟ چقدر سود شرکت را افزایش داده اید؟

اضافه کردن اعداد کمی به رزومه کاری شما باعث می شود دستاوردهای شما برای مدیر استخدام آسان تر درک شود.

Resume Tips | نکات رزومه نویسی
مهم ترین نکات رزومه نویسی

7. برجسته کردن دستاوردها، نه وظایف

هنگامی که اکثر جویندگان کار رزومه خود را می نویسند، تمایل دارند فقط بر انچه که مسئول آن هستند تمرکز کنند. یکی از موثرترین راه ها برای افزایش سطح رزومه کاری شما این است که بخش تجارب شغلی خود را بر مبنای موفقیت های تان بنویسید.

تمرکز بر دستاوردهای شما به مدیران استخدام ثابت می کند که شما بیش از یک کارمند ساده که وظایف خود را انجام می دهد، هستید و می توان به شما اعتماد کرد تا نقش شغلی خود را اداره کنید.

8. تمرکز فقط بر اطلاعات مرتبط

بسیاری از جویندگان کار فکر می کنند رزومه کاری انها جایی برای لیست کردن هر شغلی است که تا به حال داشته اند. با این حال، هر شغلی مربوط به موقعیتی که می خواهید نیست. بهتر است برای ارائه به کارفرمایان، تجزیه و تحلیلی سازمان یافته از سوابق حرفه ای و مهارت های مرتبط خود را انتخاب کنید.

اگر فقط بر نکات رزومه نویسی، مهارت ها و تجربه هایی که به طور مستقیم مربوط به شغلی است که برای ان درخواست می کنید تمرکز کنید، رزومه شما شانس بیشتری برای منتج شده به مصاحبه شغلی دارد. به عنوان مثال، اگر شما در حال نوشتن یک رزومه حقوقی هستید، درج سابقه شغلی کار در رستوران به درخواست شما کمکی نمی کند. هیچ یک از مهارت هایی که شما در رستوران به دست اوردید مربوط به آنچه که شما به عنوان یک مشاور حقوقی انجام می دهید نیست. بنابراین لازم است این اطلاعات نامربوط را از رزومه خود حذف کنید.

9. ذکر تجارب اخیر از با اهمیت ترین نکات رزومه نویسی

اگر شما یک دهه یا بیشتر به حرفه خود پرداخته اید، پس احتمالا بیش از چند شغل مرتبط در لیست سوابق کاری رزومه خود دارید. با این حال، بسیاری از جویندگان کار “تجارب مربوطه اخیر” را در نظر نگرفته و چندین صفحه را با کل سابقه کاری خود پر می کنند. انجام این کار تضمین می کند که مدیران استخدام رزومه شما را نخواهند خواند. قانون کلی نوشتن رزومه این است که شما فقط باید تجربه کاری را تا 15 سال قبل ذکر کنید. هر چیزی که قبل از آن اتفاق افتاده است دیگر مفید نیست، مگر اینکه شامل یک دستاورد قابل توجه باشد یا فوق العاده مربوط به موقعیت باشد.

نهایتا، رزومه خود را به روز و آپدیت نگه دارید. کارفرمایان به کاراموزی بازاریابی که در سال 2003 داشتید اهمیتی نمی دهند، آن ها در مورد آنچه که اخیرا به عنوان یک متخصص انجام داده اید اهمیت می دهند. تمرکز بر تجربه های شغلی اخیر و عدم درج تاریخ فارغ التحصیلی نیز، یک روش خوب برای مبارزه با تبعیض سنی در طول جستجوی شغلی شما است.

10. اطمینان حاصل کنید که رزومه شما با سیستم ATS هماهنگ است

بسیاری از شرکت های بزرگ از نرم افزاری به نام سیستم ردیابی متقاضی (ATS) برای مرتب سازی رزومه هایی که به طور منظم دریافت می کنند استفاده می کنند. این سیستم ها کلمات کلیدی و عبارات مربوط به موقعیت مورد نظر را جستجو کرده و متقاضیانی را که رزومه آن ها شامل محتوای مرتبط نیست، فیلتر می کند. به همین علت است که همیشه تاکید می کنیم رزومه خود را بهینه کنید و از کپی کردن بپرهیزید.

برای عبور از این نرم افزار و اطمینان از اینکه رزومه شما توسط یک مدیر استخدام دیده می شود، راه های مختلفی وجود دارد که می توانید رزومه خود را ATS پسند کنید. به عنوان مثال، بهینه کردن رزومه با کلمات کلیدی مرتبط با شرح شغل، استفاده از یک قالب استاندارد رزومه و اجتناب از گرافیک در رزومه کاری شما و شخصی سازی رزومه براساس نقاط مثبت شما. استفاده از روش های موثر و نکات رزومه نویسی ذکر شده به شما این اطمینان را خواهد داد که درخواست شما توسط نرم افزار ATS رد نمی شود.

سوالات متداول نکات رزومه نویسی:

1. کدام یک از سوابق خود را در رزومه ذکر کنم؟

تنها سوابق کاری که با پوزیشنی که قصد دریافت آن را دارید مرتبط هستند و زمان زیادی از آن ها نگذشته است. در یک کلام، سوابق مرتبط اخیر.

2. آیا رزومه قبل از بررسی توسط کارفرما توسط نرم افزار چک می شود؟

بله در بسیاری از شرکت های بزرگ که استخدام های مداوم و انبوه دارند، رزومه ها توسط نرم افزار ATS بررسی شده و پس از عبور از فیلتر این نرم افزار، توسط تیم استخدام بررسی می شود.

3. اطلاعات مهم در کجای رزومه باید قرار بگیرند؟

هدر رزومه بخشی است که استخدام کننده بیشترین توجه را به آن نشان میدهد. بنابراین مهمترین اطلاعات از جمله نقش حرفه ای شما و خلاصه رزومه در این قسمت قرار میگیرند. دقت کنید که در گنجاندن اطلاعات در این بخش افراط نکنید که نتیجه عکس خواهد داشت.

4. بهترین راه برای نشان دادن صلاحیت هایم چیست؟

از دیتاهای کمی و اعداد استفاده کنید. عبارات کیفی هرگز قابل ارزیابی نیستند. قید کنید چه تعدادی پروژه را در چه بازه زمانی با موفقیت تمام کرده اید و چند درصد مشتریان خود را افزایش داده اید. همچنین سایر نکات رزومه نویسی که در این مقاله گفته شد را رعایت کنید.

5. آیا بررسی سایر رزومه ها مفید است؟

بررسی و مطالعه سایر رزومه های مرتبط با حیطه شغلی شما در صورتی مفید است که کپی برداری نکنید و ایده برداری کنید. البته که شما باید از دستاوردهای سایر رقبا و نحوه ارائه اطلاعات آن ها مطلع باشید.

6. ایراد رزومه طولانی چیست؟

رزومه حرفه ای بیش از یک یا نهایتا دو صفحه نیست. به شما اطمینان می دهم یک رزومه طولانی با انبوه اطلاعات فشرده هرگز بیانگر صلاحیت شما نیست و از حوصله کارفرما نیز خارج است. رزومه خود را کوتاه و مختصر و مفید نگه دارید تا شانس دیده شدن را افزایش دهید. اگر برای بهینه سازی رزومه و یا تشخیص اطلاعات صروری نیاز به کمک دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید