اصول و قوانین نگارش رزومه حرفه ای و موفق
تهیه یک رزومه خوب بر مبنای اصول رزومه نویسی اساس هر درخواست شغلی موفق است. اگرچه رزومه تنها دلیل برای گرفتن شغل نیست، اما مطمئنا و قطعا می تواند به شما فرصتی برای مصاحبه شغلی بدهد. از رزومه خود برای ابراز حداکثر توانایی خود به یک کارفرمای احتمالی استفاده کنید و مطمئن شوید که رزومه شما قادر است دستاوردها و شخصیت شما را به درستی منعکس کند.
نکته کلیدی که قبل از شروع باید به خاطر بسپارید این است که رزومه را هم در محتوا و هم در ارائه، حرفه ای نگه دارید و مطمئن شوید همه مواردی که قید می کنید، واقعی است و اغراق آمیز نیست. رزومه اغلب تنها اطلاعات مهمی در مورد شما است که یک کارفرمای آینده نگر می تواند ببیند. بنابراین مهم است که رزومه شما به نحوی نگارش شود که شما را از بقیه متمایز کند. رزومه شما باید تجربیات، مهارت ها و دانش گذشته تان را به زمینه های جدید و متفاوت پیوند دهد تا کارفرما بتواند در واقع پروسه پیشرفت و همچنین انتقال دانش و مهارت را به وضوح ببیند و موفقیت شما را به شانس یا شرایط واگذار نکند.
به یاد داشته باشید که وقتی برای شغلی درخواست می کنید، افراد زیادی نیز در تلاش هستند تا شایستگی های خود را به نمایش بگذارند. بنابراین، قبل از شروع نوشتن، اطمینان حاصل کنید که رزومه شما از بقیه متمایز است.
مطمئن شوید که از اصول پایه ای رزومه نویسی که در زیر عنوان کرده ایم، پیروی می کنید:
روی موارد ضروری تمرکز کنید
کارفرمایان و مدیران استخدام کمتر از یک دقیقه وقت خود را صرف خواندن رزومه قبل از تصمیم به رد کردن آن می کنند. از اصول رزومه نویسی و روند درخواست به طور کامل پیروی کنید؛ با امتحان کردن چیزی که از شما خواسته نشده است، رزومه شما برجسته نمی شود.
رزومه خود را مختصر و کوتاه بنویسید
صرف نظر از تحصیلات یا تجربه شما، نهایتا دو صفحه A4 کافی است. یک رزومه حرفه ای در بهترین حالت از یک تا دو صفحه که تجارب مهم و مرتبط شما را به صورت تیتروار و خلاصه پوشش داده باشد، تشکیل می شود. و البته این اختصار به معنای جامع نبودن رزومه شما نیست.
اصول رزومه نویسی با تجربه کاری محدود
اگر تازه فارغ التحصیل و یا وارد بازار کار شده اید و تجربه کاری محدود و کم دارید، نگران نباشید. ابتدا به تحصیلات و آموزش خود توجه کنید. فعالیت های داوطلبانه و دوره های کارآموزی را برجسته کنید. همچنین بر مهارت های آموخته شده قابل انتقال به نقش جدید تاکید کنید.
واضح و مختصر باشید
یکی تز مهم ترین اصول رزومه نویسی حرفه ای این است که از جملات کوتاه استفاده کنید. از كليشه ها و كلمات بزرگ نمایی مانند “بهترین” و “اولین” استفاده نكنيد. جنبه های مرتبط آموزش و تجربه کاری خود را به طور برجسته ذکر کنید. نمونه های مشخص و عینی از نتایجی که به دست آورده اید را ذکر کنید و در صورت امکان دستاوردهای خود را نیز بیان کنید.
گپ و شکاف بین سوابق
اطمینان حاصل کنید که رزومه شما بهروز است و اگر فاصله، شکاف و یا گپ بین سوابق تحصیلی و کاری خود دارید، به اختصار علت موجهی برای آنها بیان کنید. به عنوان مثال، مهارتهای جدیدی را که در طول این فواصل کسب کردهاید را برجسته کنید. در نظر داشته باشد، وانمود کردن به اینکه این شکاف ها وجود ندارند، کمکی به شما نخواهد کرد.
رزومه خود را با نقش تطبیق دهید
موقعیت های شغلی که برای آن درخواست ارسال می کنید، ممکن است کمی متفاوت باشند. به همین دلیل شما باید رزومه خود را (بدون تغییر حقیقت) برای برجسته کردن نقاط قوت و مهارت های قابل انتقال خود با توجه به هر برنامه به طور مجزا و کاربردی تنظیم کنید. اگر یک آگهی شغلی نیاز به مهارت هایی دارد که شما واجد آن ها هستید، آن مهارت ها را در رزومه خود قید کنید. وقتی نوشتن یا ویرایش رزومه را تمام کردید، یک بار دیگر به شرح وظایف شغل مورد نظر رجوع کرده و دوباره بررسی کنید که آیا مهارت های خود را با آن به خوبی مطابقت داده اید.
به یاد داشته باشید، یک کارفرما به دنبال شخصی است که بتواند وظایف نقش را به بهترین نحو انجام دهد. شما باید منعکس کردن این توانایی، نیازمند این هستید که رزومه و همچنین نامه پوششی (کاورلتر) را برای هر شغلی که درخواست می کنید سفارشی و بهینه کنید.
به ارائه رزومه خود توجه کنید
-
-
- مهارت ها و شایستگی های خود را به وضوح و منطقی ارائه دهید تا مزایای شما برجسته شود.
- سبک رزومه خود را با بازاری که امیدوارید در آن کار کنید مطابقت دهید. برای مثال، اگر برای شغلی به عنوان مهندس شیمی درخواست می دهید، رزومه شما باید از یک طرح کلاسیک، بدون حواشی اضافی پیروی کند. در حالی که اگر برای نقش گرافیست درخواست شغل می فرستید، باید سطحی از مهارت های طراحی خود را در رزومه خود به نمایش بگذارید.
- رزومه خود را پس از نگارش چک کنید، بازنویسی کنید و دوباره چک کنید.
- رزومه خود را چاپ کنید و کلمه به کلمه آن را بخوانید و هر کلمه را با نوک مداد دنبال کنید؛ به این ترتیب اشتباهات املایی را متوجه خواهید شد.
- بررسی کنید که زمان بندی نقش های قبلی شما منطقی است؛ هرگونه گپ و فاصله بین سوابق را با تجارب مثبت پر کنید و یا به ذکر علت آن بپردازید.
- در نهایت، از کسی که که در این زمینه تجربه کافی دارد بخواهید رزومه شما را بخواند و تغییرات مورد نیاز را پیشنهاد کند. در صورتی که نیاز به همکاری ما در زمینه ویرایش ساختاری، دستوری و یا طراحی رزومه خود دارید با ما در تماس باشید.
-
سوالات متداول اصول رزومه نویسی :
در صورتی که تازه فارغ التحصیل شده اید و یا تجربه شغلی اندکی دارید، بر روی تحصیلات، آموزش ها و مهارت های مرتبط با آن شغل تمرکز کنید. بر ارتباط بین نقش جدید و دانش و مهارت مرتبط با آن که تاکنون به دست آورده اید تاکید کنید.
یک رزومه حرفه ای نباید بیش از دو صفحه A4 باشد. به طور مختصر و تیتروار به سوابق خود اشاره کنید و جزییات را به کاورلتر موکول کنید.
هنگامی که بیشتر تجارب شما در یک حیطه ثابت و مشخص و به طور مداوم و مستمر شکل گرفته اند.
در صورتی که فاصله زمانی قابل توجهی در سوابق تحصیلی یا کاری شما وجود دارد بسیار اهمیت دارد که این شکاف با دوره های آموزشی مفید و یا علت موجه پر شود. شما باید رزومه خود را با شغلی که برای آن اپلای میکنید مطابقت بدهید، حتی در صورتی که سوابق شما کمترین مشابهتی داشته باشند. مهارت های مورد نیاز نقش جدید را شناسایی کرده و آن ها را با توانایی های قبلی خود هماهنگ کنید.
در ارائه اطلاعات رزومه خود بسیار دقت به خرج دهید. از عبارات کلیشه ای استفاده نکنید و در عوض عبارات کیفی و عینی را جایگزین کنید. همه موارد باید صریح و شفاف و دقیق و خلاصه بیان شوند. اگر با وجود رعایت موارد بالا همچنان نیاز به مشورت، ویرایش یا بازنویسی رزومه خود دارید، توصیه میکنیم با کارشناسان ما تماس بگیرید.
1. چگونه بدون داشتن سابقه کاری رزومه بنویسم؟
2. طول رزومه چند صفحه باید باشد؟
3. رزومه زمانی در چه مواقعی مورد استفاده قرار می گیرد؟
4. گپ در سوابق کاری و تحصیلی را چگونه در رزومه توجیه کنیم؟
5. در صورت عدم مطابقت سوابق ما با شغل مورد نظر، چطور رزومه بنویسیم؟
6. نکات مهم برای ارائه رزومه کدامند؟