نحوه فهرست کردن و نوشتن مهارت ها در رزومه
در رابطه با “مهارت های تکمیلی رزومه” در مطالب گذشته به تفصیل صحبت کردیم. اکنون که پرتقاضاترین “مهارت های نرم” و “مهارت های سخت” شغلی را می شناسید، به شما چگونگی نوشتن مهارت ها رد رزومه را نشان خواهیم داد. هنگام افزودن مهارت ها به رزومه خود، حتما این 6 مرحله را مد نظر قرار داده و دنبال کنید:
1. مشخص کنید که کارفرمایان به دنبال چه مهارت هایی هستند
قبل از شروع نوشتن رزومه خود، مهارت های اساسی نقش مورد نظر را شناسایی کنید. به همین جهت باید با مهارت های سخت و نرم مرتبط با شغل مورد نظر خود آشنا شوید. بهترین راه برای شناسایی این مهارت های شغلی مهم، تجزیه و تحلیل فرصت های شغلی در صنعت شماست. به عنوان مثال، این آگهی شغلی را برای یک موقعیت پرستاری بگیرید. ما برای راحتی شما، مهارت های نرم را با زیرخط و مهارت های سخت را با هایلایت زرد مشخص کرده ایم:
«نیازمند یک پرستار با مدرک کارشناسی پرستاری، مهارت بالا در ارائه خدمات بالینی در منزل و یا انجام امور پذیرش در مرکز، خوش برخورد، منظم، متعهد به انجام صحیح کار و احترام به بیمار، روابط اجتماعی و عمومی بالا و سابقه کاری مرتبط هشتیم.»
در این آگهی می توانید به سرعت چندین مهارت خوب را برای قرار دادن در رزومه خود انتخاب کنید. هنگامی که به چندین آگهی شغلی نگاه کردید، ایده واضح تری از مهارت های شغلی مدیران استخدام خواهید داشت. برجسته کردن مهارتهای مرتبط مانند اینها در رزومه میتواند به کارفرمایان کمک کند تا ببینند چه چیزی شما را برای این نقش مناسب میکند.
2. مهارت های خود را در بخش مهارت های اختصاصی فهرست کنید
بخش مهارت های رزومه شما مهمترین مکان برای فهرست کردن مهارت های مرتبط شما است. این بخش یکی از اولین مکان هایی است که کارفرمایان در رزومه شما به دنبال آن هستند تا مطمئن شوند که شما واجد شرایط انجام کار هستید، بنابراین مطمئن شوید که مهارت های شغلی مناسب را در اینجا ذکر کرده اید. اگر ترکیبی از مهارتهای سخت و نرم دارید و هیچ تخصص فنی پیشرفتهای ندارید، کافی است این بخش را «مهارتها» عنوان کنید و توانایی های خود را فهرست کنید. نحوه فهرست کردن و نوشتن مهارت ها در رزومه بستگی به نوع قالب رزومه ای دارد که انتخاب می کنید. اگر نیاز دارید مهارت های خود را بیشتر برجسته کنید، می توانید از انواع رزومه، نوع رزومه کاربردی یا رزومه ترکیبی را انتخاب کنید.
3. در صورت لزوم سطح مهارت خود را مشخص کنید
کارفرمایان می خواهند قبل از مصاحبه با شما بدانند که شما در مهارت های خاصی که قید کرده اید، چقدر تجربه دارید. برای انتقال این اطلاعات، باید به وضوح مهارت خود را در هر یک از مهارت هایی که در رزومه خود قرار داده اید مشخص کنید. برای مثال، اگر زبان اسپانیایی را بهعنوان مهارت در رزومه خود درج میکنید، باید معیاری را در نظر بگیرید که سطح مهارت شما را نشان میدهد، مانند «متوسط»، «مسلط» یا «پایه». می توانید از عبارات کیفی مانند مثال ذکر شده استفاده کنید. و یا حتی از درصد یا اعداد برای بیان سطح توانایی و تسلط خود استفاده کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که کمی کردن مهارت های شما فقط برای زبان های خارجی یا مهارت های فنی عمل می کند. اندازهگیری مهارتهای نرم دشوار است و وقتی آنها را در رزومه خود قرار میدهید، نباید آنها را اندازهگیری کنید.
از آنجا که مهارت های نرم قابل اندازه گیری نیستند، از سنجش آن ها براساس نطر شخصی خود پرهیز کنید.
4. مهارت های خود را در قسمت های دیگر رزومه نیز برجسته کنید
اگر واقعاً می خواهید بر روی مهارت های خاصی در رزومه خود تاکید کنید، فقط فهرست کردن آنها در بخش مهارت ها کافی نیست. شما همچنین باید مثال هایی ملموس از نحوه به کارگیری این قابلیت ها ارائه دهید. در واقع، به گفته مدیران استخدام، نداشتن مثالهای ملموس بزرگترین اشتباهی است که میتوانید هنگام فهرست کردن مهارتها در رزومه خود مرتکب شوید. از مهمترین مشکلات مدیران استخدام این است که کاندیداها مهارتهایی را در رزومه شان قید می کنند، که برای آن ها مدرک مشخص و مستندی ندارند.
بهمنظور نشان دادن مهارتهایی که آنها بولد کردهاید، با جزئیات خاص توضیح دهید که چه کاری انجام دادهاید، چگونه آن را انجام دادهاید و چرا آن را انجام دادهاید. نتیجه را مشخص کنید تا موفقیت خود را در استفاده از آن مهارت نشان دهید. همچنین ممکن است بخواهید در مورد کارهایی که می توانستید متفاوت انجام دهید یا آنچه از تجربه آموخته اید فکر کنید.
5. نوشتن مهارت های رزومه در بخش مقدمه
اولین چیزی که کارفرمایان به آن نگاه می کنند خلاصه رزومه شما است که در بالای رزومه درج می شود. بنابراین باید از این بخش برای نشان دادن مهارت های برتر خود برای کار استفاده کنید. در اینجا نمونه ای از بخش مقدمه یا نمایه رزومه آورده شده است که به طور موثر مهارت های مربوطه نامزد را برجسته می کند:
« نماینده ارشد خدمات مشتری، با بیش از 7 سال تجربه در ارتباط با مشتریان و حفظ سوابق مشتری. شناخته شده به دلیل مهارت های تحلیلی و ارتباطی موثر و دارای گواهی CompTIA Network+. به دنبال اعمال تجارب حرفه ای خود با نرم افزار اتوماسیون نیروی فروش و Oracle PeopleSoft در مجموعه شما هستم.»
در این مثال، داوطلب، به مهارتهای سخت خدمات مشتری شامل نرمافزار اتوماسیون نیروی فروش، Oracle PeopleSoft، CompTIA Network+ اشاره کرد. و همچنین مهارتهای نرم مربوطه از جمله «ارتباط، سازگاری و مهارتهای تحلیلی» را برجسته کرده است. این خلاصه رزومه به کارفرمایان این امکان را می دهد که بدانند نامزد برای یک پست ارشد خدمات مشتری، واجد شرایط است.
6. اشاره به مهارت ها در بخش تجارب و سوابق کاری
هنگامی که مرتبط ترین مهارت های خود را در خلاصه رزومه خود معرفی کردید، باید آنها را در بخش تجربه کاری خود نشان دهید. در اینجا نمونهای از بخش تجربه کاری آوره ایم که مهارتهای خدمات مشتری را نشان میدهد:
- پاسخگویی به تماسهای بیش از 60 مشتری در روز، پاسخگویی به سؤالات، شکایات، درخواستهای مورجوعی و ارائه اطلاعات محصول
- دریافت 93 درصد میزان رضایت مشتری، 10 درصد بیشتر از میانگین شرکت
- استفاده موثر از PeopleSoft CRM برای حل 95٪ مشکلات مشتری
- دورکاری با حفظ سطح بهره وری و ادغام نرم افزارهای ارتباطی جدید از جمله RingCentral و Zoho Meeting
همانگونه که اشاره شد، این شخص مهارتهایی را که در خلاصه رزومه خود ذکر کرده بود (ارتباط، سازگاری، Oracle PeopleSoft و مهارتهای تحلیلی) با استفاده از زمینه خاص و کابردی در شرح وظایف سوابق کاری خود به تصویر کشیده است. اگر دانشجو یا فارغالتحصیل هستید، میتوانید از بخش آموزش رزومه خود برای برجسته کردن مهارتهای خود با گسترش بخش و دروس مرتبط استفاده کنید. این می تواند راهی عالی برای نشان دادن مهارت های مرتبط شما مانند تحقیق، نوشتن، کار گروهی، ارائه یا تجزیه و تحلیل داده ها باشد.
سوالات متداول نوشتن مهارت ها در رزومه:
دلیل برجستهتر کردن مهارتهای کلیدی شما این است که از همان ابتدا به خواننده نشان دهید که زمینههای تخصصی مناسبی دارید.
از کلمات کنشی و فعال مانند «به دست آمده، جایزه، سازماندهی، رهبری، کمک، مدیریت، افزایش، توسعه، ساخت یا برنده» استفاده کنید. برای توصیف خود و دستاوردهایتان از کلمات مثبت مانند «دقیق، مایل به یادگیری، سازماندهی شده، سخت کوش، قابل اعتماد، با انگیزه و یا خلاق» استفاده کنید.
در حالی که قرار دادن جویندگان کار در معرض آزمونهای عینی که تخصص فنی آنها را میسنجید نسبتاً آسان است، کارفرمایان در ارزیابی مهارتهای نرم با مشکل مواجه هستند. بر خلاف مهارتهای سخت که میتوان آنها را ثابت و اندازهگیری کرد، مهارتهای نرم نامشهود هستند و کمی کردن آنها دشوار است. برخی از نمونههای مهارتهای نرم شامل تفکر تحلیلی، ارتباط کلامی و نوشتاری و رهبری است و تعیین سطح این مهارت ها در رزومه امکان پذیر نیست.
شما باید مهارت هایتان را با فهرست کردن مرتبط ترین توانایی ها با شغل خود در ابتدای بخش مهارت های رزومه خود سازماندهی کنید. همچنین میتوانید بهترین مهارتهای خود را در معرفی رزومه خود نشان دهید تا فوراً توجه کارفرمایان را به خود جلب کنید.
مهارتهایی که باعث میشوند برای شغل خاصی که درخواست میکنید واجد شرایط به نظر برسید.
ابتدا مهارت های سخت خود را فهرست کنید. مهارتهای سخت، مهارتها یا گواهیهای لازم برای انجام کار هستند. به عنوان مثال، برای راننده تاکسی شدن به گواهینامه رانندگی نیاز دارید. در ادامه مهارت های نرم خود را فهرست کنید. مهارت های نرم با شخصیت شما مرتبط است. به عنوان مثال، اگر اهل معاشرت هستید، احتمالاً مهارت های بین فردی بالایی دارید.
1. دلیل نوشتن مهارت ها در رزومه چیست؟
2. چگونه مهارت های خود را در رزومه اثبات کنم؟
3. آیا مهارت های نرم به راحتی قابل اندازه گیری هستند؟
4. چگونه مهارت ها را در رزومه سازماندهی کنم؟
5. بهترین مهارت ها برای قرار دادن در رزومه کدامند؟
6. چگونه مهارت ها را در یک رزومه دسته بندی کنیم؟