راهنمای قدم به قدم نگارش رزومه شغلی : چگونه رزومه کاری بنویسیم؟
نوشتن یک رزومه قانع کننده برای تحت تاثیر قرار دادن کارفرمایان و انجام مصاحبه ضروری است. در این مقاله با راهنمایی و نکات ما، دقیقاً یاد می گیریم که رزومه چیست و چگونه رزومه کاری بنویسیم.
رزومه کاری و یا شغلی چیست؟
رزومه مدرکی است که برای درخواست شغلی استفاده می شود که مهارت ها، تجربه کاری و تحصیلات شما را مرور می کند. یک رزومه با یک نامه پوششی یا کاورلتر متفاوت است، اما معمولاً با یکی از آنها همراه می شود تا به کارفرمایان نشان دهد که شما واجد شرایط هستید.
تفاوت بین رزومه و سی وی چیست؟
احتمالاً اصطلاح «CV» و «رزومه» را شنیدهاید که هر دو برای اشاره به سندی که برای مشاغل ارسال میکنید استفاده میشوند. بنابراین در این مطلب خواهیم خواند که چه چیزی سی وی و رزومه را متفاوت می کند و مزایای استفاده از CV در مقابل رزومه تحت شرایط خاص چیست؟
در بیشتر نقاط جهان، کلمات “سی وی” و “رزومه” هر دو به سندی اشاره دارد که شما برای کارفرمایان برای درخواست شغل ارسال می کنید (اگرچه “رزومه” کمتر در بریتانیا و اروپا استفاده می شود). با این حال، در ایالات متحده و کانادا، یک رزومه به طور خاص به سند مورد استفاده برای درخواست نقش در دانشگاه، مانند موقعیت های تحقیقاتی یا تحصیلات تکمیلی اشاره دارد. این نوع سند به شما اجازه می دهد تا به جزئیات بیشتری در مورد دستاوردهای تحصیلی، پیشینه تحصیلی و انتشارات خود بپردازید و اغلب به عنوان سی وی آکادمیک و یا تحصیلی شناخته می شود.
متخصصان پزشکی در ایالات متحده و کانادا نیز گاهی به رزومه نیاز دارند. برای مثال، اگر شما یک پرستار هستید، ممکن است به یک CV پرستار نیاز داشته باشید.
به زبان ساده، اگر برای مشاغل در ایالات متحده یا کانادا درخواست می دهید، باید از رزومه آمریکایی برای درخواست بیشتر مشاغل استفاده کنید، در حالی که سی وی تنها برای موقعیت های دانشگاهی است. اما اگر اهل اروپا یا بریتانیا هستید، رزومه و سی وی یکسان هستند.
نحوه ساخت رزومه گام به گام
اگر برای کار در خارج ازکشور درخواست می دهید، برای دریافت مصاحبه و موقعیت شغلی به یک رزومه جذاب و قوی نیاز دارید. برای کمک به شروع، در ادامه نحوه ایجاد یک رزومه متمایز از رقبا آورده شده و قید شده است که چگونه رزومه کاری بنویسیم.
در مورد فرمت و سبک CV تصمیم بگیرید
اکنون که می دانید رزومه چیست، احتمالاً از خود می پرسید که چگونه فرمت و قالب رزومه خود را طراحی کنید. اگر برای شغل در اروپا درخواست می دهید، باید از تنظیمات زیر استفاده کنید:
- حاشیه های ½ تا 1 اینچی را در هر طرف تنظیم کنید.
- از یک فونت با اندازه بین 10 تا 12 استفاده کنید.
- یک فونت حرفه ای، ساده و کلاسیک مانند Times New Roman یا Arial را انتخاب کنید.
علاوه بر این، برای اینکه بدانید چگونه رزومه کاری بنویسید، باید حداقل پنج بخش زیر را در نظر بگیرید:
- سربرگ با نام و اطلاعات تماس شما
- معرفی و خلاصه رزومه کاری
- تجربه کاری
- تحصیلات
- مهارت ها
هر گونه اطلاعات دیگر، مانند کار داوطلبانه یا سرگرمی ها، بخش اضافه شده اختیاری به رزومه شما هستند.
چگونه رزومه کاری بنویسیم؟ رسمی یا خلاقانه؟
هنگامی که فرمت رزومه خود را مشخص کردید، باید در مورد سبک آن تصمیم بگیرید. اگر در حال نوشتن یک رزومه آکادمیک هستید یا برای شغلی در یک محل کار با کت و شلوار (مانند یک شرکت حقوقی) درخواست می دهید، سبک رزومه شما باید بسیار رسمی باشد. یک رزومه رسمی دارای طراحی مینیمال، فونت های ساده و کلاسیک و رنگ های تیره است.
از طرف دیگر، اگر برای شغلی در زمینه بازاریابی یا طراحی درخواست می دهید، رزومه شما می تواند خلاقانه تر باشد. طراحی خلاقانه رزومه شامل جزئیات گرافیکی مانند نوار مهارت، رنگهای روشنتر و طرحبندیهای منحصربهفردتر است. برای آشنایی با نحوه طراحی، قالب بندی و فرمت رزومه کلیک کنید.
اطلاعات تماس خود را به وضوح فهرست کنید
چگونه رزومه کاری بنویسیم؟ چگونه اطلاعات تماس خود را در رزومه درج کنیم؟ آیا درج اطلاعات تماس ما ضروری است؟ کارفرمایان باید بدانند که شما که هستید و چگونه با شما تماس بگیرند. با قرار دادن اطلاعات تماس زیر در هدر و یا در فوتر رزومه خود، یافتن آن اطلاعات را آسان کنید:
- نام و نام خانوادگی (با حروف بزرگ و برجسته)
- شماره تلفن
- آدرس ایمیل
- حساب لینکدین (اختیاری)
قبل از افزودن اطلاعات بالا به رزومه خود، مطمئن شوید که آدرس ایمیل و پروفایل لینکدین شما به روز و حرفه ای هستند.
با یک هدف (objective) یا خلاصه رزومه قوی شروع کنید
یک معرفی مختصر و هدفمند که درست زیر سربرگ رزومه شما در بالای صفحه قرار می گیرد، بهترین راه برای جلب توجه کارفرمایان و متقاعد کردن آنها به این است که شما فرد مناسبی برای این کار هستید. معمولا دو نوع معرفی رزومه وجود دارد که توسط جویندگان کار استفاده می شود:
- هدف (objective)
- خلاصه رزومه (profile)
هدف هر دو سبک معرفی این است که به سرعت تجربیات و مهارت های مرتبط شما را برجسته کنید تا کارفرمایان را متقاعد کنید که به خواندن رزومه شما ادامه دهند. با این حال، نحوه دستیابی آنها به این هدف بسته به مقدمه مورد استفاده متفاوت است.
تجربه کاری مرتبط خود را به ترتیب زمانی فهرست کنید
اگر قبلاً حرفه خود را شروع کرده اید، این مهمترین بخش در رزومه شما است. بخش تجربه کاری شما جایی است که کارفرمایان مدارک شما را ارزیابی می کنند و به دنبال اطلاعاتی در مورد دستاوردهای حرفه ای کلیدی و مسئولیت های قبلی شما هستند. برای نوشتن یک بخش تجربه کاری قوی، با فهرست کردن هر شغل مرتبطی که داشته اید، از جدیدترین شغل در بالا تا قدیمی ترین شغل در پایین شروع کنید.
در بیشتر موارد، شما باید حداکثر چهار موقعیت منحصر به فرد را در رزومه خود ذکر کنید.
برای هر موقعیتی که فهرست می کنید، اطلاعات زیر را درج کنید:
- نام شرکت
- عنوان شغلی و سمت
- تاریخ شروع و تاریخ پایان شغل شما ( همراه با ذکر ماه و سال)
سپس، 3 تا 5 مورد برای شرح وظایف هر موقعیت در نظر بگیرید و دستاوردها و مسئولیتهای کلیدی خود را در حین انجام کار مشخص کنید. سعی کنید جزییات زیر را درج کنید که تا حد امکان متقاعد کننده باشد:
- عملی که بیانگر دستاورد شماست و توجه کارفرما را جلب کند
- اعداد کمی (مانند مبلف سود کسب شده یا درصد فروش)
- مثال و نمونه ای از مسئولیت خاص و مرتبط
در اینجا یک مثال صحیح و یک مثال نادرست از مواردی که باید در ذیل عنوان شغل و در شرح شغل ذکر شود آورده ایم:
√ افزایش نرخ تبدیل تا 30٪ از طریق صفحات فرود آزمایش شده A/B برای بهبود عملکرد سیستم
× مسئول بهبود نرخ تبدیل. انجام تست A/B
تحصیلات خود را برجسته کنید
اینکه بدانیم چگونه رزومه کاری بنویسیم لازم است بدانیم که بخش آموزش به وضوح بخش مهمی از رزومه است، به خصوص اگر به تازگی فارغ التحصیل شده اید یا تجربه کاری اندکی دارید. اگر تجربه کاری کمتری دارید، بخش تحصیلات شما باید بسیار دقیق باشد تا به نمایش تمام دستاوردهای تحصیلی شما کمک کند. با این حال، اگر سالها در کار خود فعال هستید، بخش تحصیلات خود را کوتاه و دقیق نگه دارید تا بر تجربه کاری خود تمرکز کنید.
اگر تجربه کاری دارید، اطلاعات زیر را در قسمت آموزش رزومه خود وارد کنید:
- نام دانشگاه، کالج محلی یا دانشکده فنی شما
- مکان دانشگاه (شهر و استان)
- تاریخ فارغ التحصیلی (ماه و سال)
- رشته و معدل
اگر دانشجوی کالج یا فارغ التحصیل اخیر هستید، می توانید اطلاعات زیر را نیز به بخش آموزش خود اضافه کنید:
- معدل (اگر الف باشد)
- افتخارات یا جوایز
مهارت های خود را به نمایش بگذارید
کارفرمایان همیشه به دنبال کاندیداهایی هستند که دارای مجموعه ای قوی از مهارت های حرفه ای مرتبط با مشاغلی هستند که برای استخدام جای خالی دارند. در حالی که فهرست کردن دسته ای از مهارت ها در بخش مهارت های رزومه خود نشان نمی دهد که شما برای کار واجد شرایط هستید، برجسته کردن مهارت های هدفمند و خاص به کارفرمایان نشان می دهد که حداقل شرایط شغلی را دارا هستید. حالا که اطلاع داریم چگونه رزومه کاری بنویسیم باید بدانیم که به طور کلی، دو نوع مهارت اصلی وجود دارد که باید در رزومه ذکر کنیم: مهارتهای سخت و مهارتهای نرم.
مهارت های سخت
مهارتهای سخت، تواناییهایی هستند که از طریق تجربه، تحصیل یا آموزش آموخته میشوند. به طور معمول، مهارت های سخت یا مهارت های فنی مورد نیاز برای انجام یک کار خاص یا مجموعه ای کلی از توانایی ها مانند مدیریت پروژه هستند. اگر برای شغلی درخواست میکنید که به دانش خاصی مانند توسعه نرمافزار نیاز دارد، افزودن مهارتهای سخت به رزومه خود برای انجام مصاحبه ضروری است.
مهارت های نرم
مهارتهای نرم ویژگیهای ذاتی شخصیتی هستند که تأثیر مثبتی بر نحوه کار یا تعامل شما با افراد دیگر دارند (مانند مهارتهای بین فردی یا خلاقیت). آنها به طور طبیعی در طول زندگی شما آموخته می شوند و بر خلاف مهارت های سخت، نمی توان به راحتی در کلاس درس آموزش داد.
سایر اطلاعات که بر صلاحیت های شما تأکید دارد را اضافه کنید
اکنون که اشاره شد چگونه رزومه کاری بنویسیم، زمان اضافه کردن جزئیات تکمیلی است. گنجاندن یک بخش اضافی در رزومه برای این دست اطلاعات، اختیاری است. اما اطلاعات صحیح میتواند به تأکید بر صلاحیتهای شما کمک کند تا بر مدیران استخدامی پیروز شوید. بخش های دیگری که می توانید در رزومه خود قرار دهید به قرار زیر است:
زبان ها
نامزدهایی که به چندین زبان صحبت می کنند در صنایع مختلف ارزشمند هستند. اگر چند زبانی هستید، برای نشان دادن مهارتهای خود، زبانها را در یک بخش جداگانه در رزومه خود فهرست کنید.
علایق
گنجاندن علایق یا سرگرمیها در رزومه شما راهی عالی برای جدا شدن از سایر متقاضیان و نشان دادن به کارفرمایان است که فرهنگ مناسبی برای شرکت آنها دارید. با این حال، قبل از افزودن بخش علایق به رزومه خود، در نظر بگیرید که آیا سرگرمیهای شما به شرکتی که در آن درخواست میدهید مربوط است و برای کار مناسب است یا خیر. همچنین سطح رسمی بودن شرکت را در نظر بگیرید.
کار داوطلبانه
افزودن بخشی برای کار داوطلبانه در رزومه کاری خود راهی عالی برای برجسته کردن برخی از مهارتهای قابل انتقال شما و نشان دادن مشارکت در جامعه است. این دو دلیل به تنهایی برای افزودن کار داوطلبانه به رزومه شما کافی هستند. علاوه بر این، در صورت نداشتن تجربه کاری زیاد، این بخش به پر کردن رزومه شما کمک می کند.
سوالات متداول چگونه رزومه کاری بنویسیم:
رزومه کاری مدرکی است که برای درخواست شغلی استفاده می شود و شامل مهارت ها، تجربه کاری و تحصیلات است. برای ساخت رزومه کاری لطفا مقاله را کامل بخوانید.
با ذکر نام خود با حروف بزرگ در هدر و اطلاعات تماس رزومه را شروع کنید. سپس معرفی رزومه شامل هدف یا خلاصه رزومه را اضافه کنید و به سراغ بخش های اصلی بروید.
کارمندان چندزبانه همیشه در همه صنعت ها مفید و ارزشمند هستند و قادر به توسعه بین المللی وطایف خود هستند.
اگر سرگرمی های شما به فعالیت شما در آن شرکت مرتبط هستند چرا که نه.
این مهارت ها بیشتر ذاتی هستند و به طور طبیعی در طول زندگی یادگیری می شوند.
1. رزومه شغلی چیست و چگونه رزومه کاری درست کنیم؟
2. نگارش رزومه کاری را با چه اطلاعاتی شروع کنیم؟
3. اهمیت چند زبانه بودن در چیست؟
4. آیا باید علایق خود را در رزومه قید کنم؟
5. آیا میتوان مهارت های نرم را آموخت؟